Bij vzw JONG vinden we het belangrijk dat iedereen in alle veiligheid kan melden wanneer er iets gebeurt dat niet hoort. Soms merk je dingen op die volgens jou niet correct verlopen of zelfs in strijd zijn met de wet, maar voelt het niet veilig genoeg om dit rechtstreeks te zeggen. In dat geval kan je gebruikmaken van onze klokkenluidersprocedure.

Een melding via dit kanaal komt terecht bij de Algemene Vergadering, het hoogste orgaan van de organisatie. Zij nemen elke melding ernstig, behandelen die met discretie en zorgen waar nodig voor verdere opvolging.

Wat kan je melden?

Een klokkenluider signaleert inbreuken of misstanden die te maken hebben met het functioneren van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan zaken rond:

  • financiĆ«le fraude of belangenvermenging
  • schending van wetgeving rond privacy, milieu, gezondheid of veiligheid
  • discriminatie of structureel grensoverschrijdend gedrag

Wat gebeurt er met je melding?

  • Je melding wordt vertrouwelijk behandeld en krijgt een ontvangstbevestiging.
  • Een onafhankelijke opvolger bekijkt de melding en bepaalt samen met de Algemene Vergadering welke stappen nodig zijn.
  • Binnen een redelijke termijn ontvang je feedback over de opvolging.

Dit doet de klokkenluiderprocedure niet:

  • Geen persoonlijke klachtenkanaal: individuele conflicten of arbeidsproblemen horen niet thuis in dit systeem. Daarvoor bestaan andere interne wegen.
  • Geen hulpverlening: het doel is om structurele misstanden of inbreuken te signaleren, niet om persoonlijke begeleiding te bieden.

Bescherming

Wie te goeder trouw een melding doet, wordt beschermd door de klokkenluiderswet. Dat betekent dat er geen represailles mogen volgen, zoals ontslag, pesterijen of benadeling. Ook personen die de melder ondersteunen, vallen onder deze bescherming.